Статті
Aug 19, 2025

Будівельна наука крізь призму гендеру: академічний шлях Наталії Лушнікової

Інтерв’ю з науковицею та викладачкою Технічного університету Ейндговена

«Чим вища посада в будівельній сфері, тим менше там жінок».

Хоча серед студенток технічних університетів нині багато жінок, їхня кількість різко зменшується на вищих академічних рівнях — серед доценток й професорок. Така тенденція спостерігається у багатьох країнах світу.

Наталія Лушнікова — науковиця й викладачка, яка просуває гендерну рівність у сфері будівництва. Її професійний шлях охоплює кілька країн. Вона викладала в Україні, Польщі та Італії, співпрацювала з екологічною організацією «Екоклуб», отримала стипендію програми гостинності коледжів Кембриджа та брала участь у кліматичній конференції ООН.

Зараз Наталія працює в Технічному університеті Ейндговена (TU/e) у Нідерландах, а свій академічний шлях починала на кафедрі будівельних матеріалів у Рівному, Україна.

Цей матеріал досліджує її професійну подорож, виклики, з якими вона стикалася, а також її роздуми про структурні бар’єри та нові можливості для жінок у будівельній сфері й академічному середовищі.

Чому будівництво?

Наталія здобула технічну освіту в Національному університеті водного господарства та природокористування у Рівному, спеціальність — «Технологія будівельних конструкцій, виробів і матеріалів». Попри гендерні стереотипи й труднощі навчання у «чоловічій сфері», вона вирішила продовжити академічний шлях й вступила до аспірантури.

«Я не бачила себе в індустрії — на цементному заводі чи виробничій лінії. А от кафедра, де можна було займатися дослідженнями, стала для мене безпечним простором. Саме там почався мій академічний шлях. Згодом я отримала роботу в тому ж університеті, що й закінчила, періодично виїжджала викладати за грантовими програмами, а у 2023 році приїхала працювати до Нідерландів».

У чому різниця між викладанням та науковою роботою в Україні та Нідерландах?

В Україні викладання часто пов'язане з науковою діяльністю «за замовчуванням»: викладач має читати лекції, писати підручники й методички, розробляти робочі програми, проводити дослідження та публікувати статті — усе це паралельно з навчальним навантаженням.

У Нідерландах та більшості країн ЄС академічні ролі поділені. Тут може бути більше акценту саме на дослідженнях. Наталія нині обіймає посаду постдока — це дослідницька позиція після захисту PhD, яка зосереджена виключно на науці, без обов’язку викладати.

Щоб мати право викладати в Нідерландах, потрібно пройти офіційну сертифікацію: відвідувати педагогічні тренінги, підготувати портфоліо, провести відкриті лекції. Ця система більш вимоглива, ніж українська, але натомість відкриває доступ до сучасного обладнання, ресурсів та міжнародних дослідницьких мереж.

«У Нідерландах аспірантів у наукових групах часто більше, ніж викладачів. В Україні — навпаки».

Чи стикалися ви з гендерними бар’єрами у кар’єрі?

Наталія каже, що стикалась як з прихованими упередженнями, так зі структурними бар’єрами впродовж її академічної карʼєри.

«Під час PhD я була єдиною жінкою, яка здобувала технічний науковий ступінь серед переважно чоловічої кафедри, — пригадує вона. — Могли звучати фрази на кшталт: “Хай на конференцію їде чоловік, там треба не тільки посміхатися”. Як молода викладачка я мала менше наукових публікацій, ніж досвідчені колеги-чоловіки, і це впливало навіть на розподіл годин. Після декретної відпустки мені пропонували перейти на неповну ставку».

Згодом Наталія почала працювати на кафедрі архітектури, де жінок було більше. Саме тоді зацікавилася темами гендерної чутливості в урбаністиці та універсального дизайну. Але виклики не зникли. Коли Наталія подавалася на постдоківські позиції, то чула й такі коментарі:

«Якщо тебе візьмуть, то, скоріше за все, через гендерні квоти на жінок».

На думку Наталії, нерівність не завжди проявляється відкрито. Вона може бути фізичною, соціальною чи інституційною.

«Через постійні зміни вимог до викладачів отримання звання доцентки в мене розтягнулося на кілька років. Рукопис, необхідний для цього, я завершувала, коли вагітність добігала кінця. Після народження дитини я продовжила вносити правки. Пам’ятаю, як доводилося підійматися сходами в університет з дитячим візочком — або шукати допомогу, щоб його занести, або залишати внизу».

«У чоловічих сферах від жінки часто очікують, що вона працюватиме так, ніби в неї немає дітей та інших обов’язків. Наче бути мамою — це не додаткова робота».

Чи стикалися з зовнішніми бар'єрами?

Викладаючи курс про гендерні аспекти містопланування, Наталія разом зі студентами досліджувала неочевидні прояви чоловікоцентричного підходу в міському середовищі.

«Я показала студентам відео про невелике містечко у Швеції, де сніг завжди починали розчищати з автомобільних доріг, хоча за статистикою ними користуються переважно чоловіки. Жінки частіше рухаються пішки й нелінійно, з дітьми, пакунками або супроводжують маломобільних родичів, тож засніжені тротуари й зупинка транспорту створюють для них особливі ризики», — пояснює вона.

Наталія наголошує, що райони, спроєктовані жінками, часто більше зосереджені на безпеці й доступності. Один із відомих прикладів — Frauen-Werk-Stadt у Відні, квартал житлової забудови, створений із урахуванням гендерної чутливості. А в Нідерландах, додає вона, дедалі частіше застосовують принципи містопланування, які відповідають цілям універсальної доступності.

Як подолати внутрішні бар’єри?

Досвід. Першим кроком Наталії у подоланні синдрому самозванки стали стипендія Кембриджа, викладання за кордоном та робота в «Екоклубі». Витривалості додали також поїздка до Брюсселя та участь у конференції ООН разом з українськими кліматичними активістками. Ці досвіди довели: варто наважуватися навіть на найскладніші й найстрашніші виклики. Саме вони найбільше змінюють та загартовують.

Менторство. Підтримка завжди була важливою частиною шляху Наталії: в Україні — завдяки неофіційному наставнику, а в Нідерландах — завдяки колегам, українській громаді та мережі WISE (Women in Science Eindhoven). WISE об’єднує жінок у Технічному університеті Ейндговена — від аспіранток до професорок. Спершу Наталія просто відвідувала події, згодом увійшла до Ради та нині допомагає організовувати заходи. Та навіть попри цей прогрес, у нідерландській академічній сфері жінок досі небагато.

Рольові моделі. У будівництві Наталія рідко бачила жінок на керівних чи творчих посадах — найчастіше лише на технічних.

«Але якось у відрядженні на заводі залізобетонних конструкцій у Києві я почула історію його директорки — Світлани Ковальської. Вона побудувала кар’єру у цілком чоловічій галузі — ще й у 90-ті! Це було і несподівано, і дуже надихаюче».

Тепер, коли Наталія бачить більше колежанок у різних технічних галузях, вона намагається вчитися у них, черпати силу з їхніх досягнень та сміливості.

«Чим вища посада в будівельній сфері, тим менше там жінок».

Хоча серед студенток технічних університетів нині багато жінок, їхня кількість різко зменшується на вищих академічних рівнях — серед доценток й професорок. Така тенденція спостерігається у багатьох країнах світу.

Наталія Лушнікова — науковиця й викладачка, яка просуває гендерну рівність у сфері будівництва. Її професійний шлях охоплює кілька країн. Вона викладала в Україні, Польщі та Італії, співпрацювала з екологічною організацією «Екоклуб», отримала стипендію програми гостинності коледжів Кембриджа та брала участь у кліматичній конференції ООН.

Зараз Наталія працює в Технічному університеті Ейндговена (TU/e) у Нідерландах, а свій академічний шлях починала на кафедрі будівельних матеріалів у Рівному, Україна.

Цей матеріал досліджує її професійну подорож, виклики, з якими вона стикалася, а також її роздуми про структурні бар’єри та нові можливості для жінок у будівельній сфері й академічному середовищі.

Чому будівництво?

Наталія здобула технічну освіту в Національному університеті водного господарства та природокористування у Рівному, спеціальність — «Технологія будівельних конструкцій, виробів і матеріалів». Попри гендерні стереотипи й труднощі навчання у «чоловічій сфері», вона вирішила продовжити академічний шлях й вступила до аспірантури.

«Я не бачила себе в індустрії — на цементному заводі чи виробничій лінії. А от кафедра, де можна було займатися дослідженнями, стала для мене безпечним простором. Саме там почався мій академічний шлях. Згодом я отримала роботу в тому ж університеті, що й закінчила, періодично виїжджала викладати за грантовими програмами, а у 2023 році приїхала працювати до Нідерландів».

У чому різниця між викладанням та науковою роботою в Україні та Нідерландах?

В Україні викладання часто пов'язане з науковою діяльністю «за замовчуванням»: викладач має читати лекції, писати підручники й методички, розробляти робочі програми, проводити дослідження та публікувати статті — усе це паралельно з навчальним навантаженням.

У Нідерландах та більшості країн ЄС академічні ролі поділені. Тут може бути більше акценту саме на дослідженнях. Наталія нині обіймає посаду постдока — це дослідницька позиція після захисту PhD, яка зосереджена виключно на науці, без обов’язку викладати.

Щоб мати право викладати в Нідерландах, потрібно пройти офіційну сертифікацію: відвідувати педагогічні тренінги, підготувати портфоліо, провести відкриті лекції. Ця система більш вимоглива, ніж українська, але натомість відкриває доступ до сучасного обладнання, ресурсів та міжнародних дослідницьких мереж.

«У Нідерландах аспірантів у наукових групах часто більше, ніж викладачів. В Україні — навпаки».

Чи стикалися ви з гендерними бар’єрами у кар’єрі?

Наталія каже, що стикалась як з прихованими упередженнями, так зі структурними бар’єрами впродовж її академічної карʼєри.

«Під час PhD я була єдиною жінкою, яка здобувала технічний науковий ступінь серед переважно чоловічої кафедри, — пригадує вона. — Могли звучати фрази на кшталт: “Хай на конференцію їде чоловік, там треба не тільки посміхатися”. Як молода викладачка я мала менше наукових публікацій, ніж досвідчені колеги-чоловіки, і це впливало навіть на розподіл годин. Після декретної відпустки мені пропонували перейти на неповну ставку».

Згодом Наталія почала працювати на кафедрі архітектури, де жінок було більше. Саме тоді зацікавилася темами гендерної чутливості в урбаністиці та універсального дизайну. Але виклики не зникли. Коли Наталія подавалася на постдоківські позиції, то чула й такі коментарі:

«Якщо тебе візьмуть, то, скоріше за все, через гендерні квоти на жінок».

На думку Наталії, нерівність не завжди проявляється відкрито. Вона може бути фізичною, соціальною чи інституційною.

«Через постійні зміни вимог до викладачів отримання звання доцентки в мене розтягнулося на кілька років. Рукопис, необхідний для цього, я завершувала, коли вагітність добігала кінця. Після народження дитини я продовжила вносити правки. Пам’ятаю, як доводилося підійматися сходами в університет з дитячим візочком — або шукати допомогу, щоб його занести, або залишати внизу».

«У чоловічих сферах від жінки часто очікують, що вона працюватиме так, ніби в неї немає дітей та інших обов’язків. Наче бути мамою — це не додаткова робота».

Чи стикалися з зовнішніми бар'єрами?

Викладаючи курс про гендерні аспекти містопланування, Наталія разом зі студентами досліджувала неочевидні прояви чоловікоцентричного підходу в міському середовищі.

«Я показала студентам відео про невелике містечко у Швеції, де сніг завжди починали розчищати з автомобільних доріг, хоча за статистикою ними користуються переважно чоловіки. Жінки частіше рухаються пішки й нелінійно, з дітьми, пакунками або супроводжують маломобільних родичів, тож засніжені тротуари й зупинка транспорту створюють для них особливі ризики», — пояснює вона.

Наталія наголошує, що райони, спроєктовані жінками, часто більше зосереджені на безпеці й доступності. Один із відомих прикладів — Frauen-Werk-Stadt у Відні, квартал житлової забудови, створений із урахуванням гендерної чутливості. А в Нідерландах, додає вона, дедалі частіше застосовують принципи містопланування, які відповідають цілям універсальної доступності.

Як подолати внутрішні бар’єри?

Досвід. Першим кроком Наталії у подоланні синдрому самозванки стали стипендія Кембриджа, викладання за кордоном та робота в «Екоклубі». Витривалості додали також поїздка до Брюсселя та участь у конференції ООН разом з українськими кліматичними активістками. Ці досвіди довели: варто наважуватися навіть на найскладніші й найстрашніші виклики. Саме вони найбільше змінюють та загартовують.

Менторство. Підтримка завжди була важливою частиною шляху Наталії: в Україні — завдяки неофіційному наставнику, а в Нідерландах — завдяки колегам, українській громаді та мережі WISE (Women in Science Eindhoven). WISE об’єднує жінок у Технічному університеті Ейндговена — від аспіранток до професорок. Спершу Наталія просто відвідувала події, згодом увійшла до Ради та нині допомагає організовувати заходи. Та навіть попри цей прогрес, у нідерландській академічній сфері жінок досі небагато.

Рольові моделі. У будівництві Наталія рідко бачила жінок на керівних чи творчих посадах — найчастіше лише на технічних.

«Але якось у відрядженні на заводі залізобетонних конструкцій у Києві я почула історію його директорки — Світлани Ковальської. Вона побудувала кар’єру у цілком чоловічій галузі — ще й у 90-ті! Це було і несподівано, і дуже надихаюче».

Тепер, коли Наталія бачить більше колежанок у різних технічних галузях, вона намагається вчитися у них, черпати силу з їхніх досягнень та сміливості.

Event Schedule

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Sit ut gravida aenean potenti. Metus in eu vel morbi dui nunc tellus. Non a massa maecenas massa.